fbpx
NASA, Dünya ile Çarpışma Rotasında Asteroidi Karşılamak İçin Uzay Aracı Gönderiyor

NASA’nın uzay aracı OSIRIS- REx nihayet Eylül 2016’daki lansmanından bu yana iki yıldan uzun bir süre boyunca seyahat ettikten sonra Dünya ile çarpışma rotasında olabilecek 101955 Bennu asteroitine ulaştı.

Dünya üzerinde incelememiz için bize tahıl getirecek olan bu görev, Japon Uzay Ajansı’nın misyonları Hayabusa 1 ve 2 ve StarDust’un ardından dünyaya asteroid numuneleri döndürmek.

Veriler, güneş sisteminin kökenleri ve Dünya’yı olası asteroit etkisinden nasıl koruyacakları hakkında daha fazla bilgi vermeye yardımcı olacak.

Uzay aracı, gelecek yılın en uygun iniş yerlerini belirleme dahil olmak üzere Bennu’nun yüzeyinin ayrıntılı bir araştırmasını (492 metre çapında) tamamlayarak geçirecek.

Bir alan seçildiğinde, uzay aracı materyalden numune alma kafasına serbest bırakmak için bir nitrojen gazı gazı kullanarak yüzey malzemesinin bir numunesinin toplanması için yaklaşık beş saniye boyunca inecek.

Uzay aracı, yüzeyden üç numune toplama girişiminde bulunmak için yeterli gaza sahiptir. Bu, umarız 60 g ve 2,000 g yüzey regolit malzemesi (katı kayayı kaplayan malzeme tabakası) arasında bir örnek sağlayacaktır. 2021’de Dünya’ya geri dönmeye başlayacak – 2023’te buraya.

Asteroitler erken güneş sisteminden geriye kalan materyallerdir, yani bu onların erken bileşimlerine eşsiz bir görünüm sunar. Bennu Dünya ve Mars arasındaki güneşi ısırır.

Bileşimi, karbon açısından zengin olduğunu bildiğimiz için özellikle ilgi çekicidir. Bu, güneş sisteminin oluşmasından bu yana değişmeden kalan organik maddeleri içerebileceği anlamına gelir.

Asteroidlerin, yaşamın yapı taşlarını ilk Dünya’ya ulaştırması imkânsız değil – bu teoriyi araştırmamıza yardımcı olabilir.

Örnek geri dönüş bu misyonun büyük ve karmaşık bir parçası olsa da, OSIRIS-REx aynı zamanda asteroitin diğer yönlerini de ele alacaktır. Yüzey araştırması sırasında uzay aracı aynı zamanda vücudu çevreleyen tüyler ve doğal uydulara da bakacak.

Gemideki aletler, üzerinde farklı kimyasalları tanımamızı mümkün kılacak. Bu, en ilginç ve en zengin örnek alanlarının yaklaşık iki metrelik bir çözünürlüğe ulaşmasına yardımcı olacaktır.

Gizli tehdit

Asteroit Bennu, başka bir nedenden dolayı Dünya’ya ilgi gösteriyor. Bennu, gelecekte Dünya ile çarpışma rotasında olabilir. Bu arasından teorisi kurulmuştur Bennu yörüngesinin çalışma biraz seyrini değiştirir 2060 (750,000km) içerisinde yeryüzüne yakın bir yaklaşım sırasında iki gövde arasındaki ağırlık etkileşimi.

Bunun anlamı, 2175 ile 2199 yılları arasında Dünya üzerindeki bir etki için 2,700 şansasahip bir birikimdir.

OSIRIS-REx, bu tür olayların önlenmesine yardımcı olabilir. Ölçeceği şeylerden biri de vücudun “Yarkovsky ivmesi” dir . Bu etki, uzayda dönen bir cisim üzerinde hareket eden, asteroit yüzeyinden gelen ısının eşit olmayan şekilde serbest bırakılmasının neden olduğu bir kuvvettir.

Bu bilindiğinde, Bennu ve diğer tehdit edici asteroitlerin yörüngesini değiştirmek için bu gücü kullanıp kullanamayacağımızı araştırmak mümkün olacaktır. Örneğin, rotanın bir tarafını diğerinden daha fazla ısıtmak için güneş ışınımını kullanmak mümkün olabilir – rotasyonunu ve yörüngenin yörüngesini değiştirerek.

Önümüzdeki iki yıl küçük beden araştırması için heyecan verici olacak. Bu görev, karbon açısından zengin asteroitlerin en ayrıntılı analizini sunacak ve güneş sisteminin ve kendi gezegenimizin evrimi hakkında cevaplar sağlayacaktır.

Regolitin analizi, aynı zamanda, küçük cisimlerin yüzeyindeki yıpranmanın sert güneş radyasyonundan etkileriyle ilgili daha fazla bilgi verecektir.

Misyon için toplama yöntemi “ Dokun ve Git Numune Alma Mekanizması ” olarak adlandırılmaktadır. Ve dokunma ve git tam bir iniş yerine uzay aracının tam olarak ne elde etmesi gerektiği.

Bu son derece zor olacak ve yeni yöntemin başarılı olup olmadığını görmek için bir yıl beklememiz gerekecek. Parmaklarımızın üstünü çizelim, her şey plana göre gider.

Bu makale,  bir Creative Commons lisansı altında Kent Üniversitesi, Planetary Science, Doktora Sonrası Araştırma Görevlisi, Kathryn Harriss  tarafından  yapılan The Conversation’dan yeniden yayınlandı . Orijinal makaleyi okuyun .